سخنرانی رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان در موزه لوور فرانسه

گزارش سفر و سخنرانی دکتر محسن جاوری رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان در موزه لوور فرانسه
۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۲۶ کد : ۱۰۷۶۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۶۲

بر اساس دعوتنامه ارسالی از سوی خانم دکتر ماریل پیک مدیر بخش خاورمیانه موزه لوور برای شرکت در کنفرانس:" تپه سیلک شکوه باستانی ایران"، به فرانسه اعزام و در زمان مقرر در چهارم آذر ماه در سالن کنفرانس موزه لوور سخنرانی خود را تحت عنوان: «تعیین عرصه و حرایم سیلک تضمینی برای حفاظت و بقای آن» ارائه نمودم.

 در این کنفرانس تعدادی از باستانشناسان متخصص فلات مرکزی ایران و تپه سیلک از داخل و کشورهای مختلف اروپایی و همچنین جناب آقای بهرام قاسمی سفیر محترم کشورمان و هیات همراه‌شان و مستمعین علاقمند حاضر حضور داشتند.

محتوای سخنرانی درباره جایگاه و اهمیت تپه سیلک در باستانشناسی ایران و سوابق پژوهشی آن طی دوره معاصر و مشکلات سالهای اخیر آن و چگونگی تلاشهای انجام شده برای نجات آن است.

 در همین راستا به منظور نجات بخشی سیلک و رفع مشکلات آن تعیین عرصه و حریم‌های حفاظتی سیلک در دستور کار قرار گرفت و اجرای آن در قالب یک برنامه گمانه‌زنی در سال 1395 بر عهده اینجانب قرار گرفت.

این برنامه با حضور تعدادی از همکاران و دانشجویان گروه باستانشناسی از جمله آقایان دکتر سید جواد حسین زاده و دکتر مجید منتظر ظهوری به مدت دو ماه به انجام رسید و پس از اتمام برنامه موقعیت عرصه تپه‌های شمالی و جنوبی سیلک و حریم‌های حفاظتی آن در سه رده حریم1، حریم2 و حریم 3 به معاونت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد گردید و در تابستان سال گذشته به امضای وزیر محترم میراث فرهنگی رسید.

در این سخنرانی گزارشی از وضعیت عرصه و حریم‌های حفاظتی و شرایط حاکم بر آنها که قانونی شدن و اجرایی شدن آنها می تواند تضمین کننده آینده سیلک و حفظ آن برای نسل‌های آینده باشد همراه با تصاویر و نقشه‌های مربوطه به سمع و نظر حاضرین رسید.

برنامه سخنرانی دکتر جاوری در موزه لوور

کلید واژه ها: موزه لوور دانشگاه کاشان تپه سیلک باستان شناسان


( ۱ )

نظر شما :