کرسی علمی ترویجی آسیب‌شناسی رقابت‌پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان برگزار شد

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۲ کد : ۲۰۲۵۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۵۷

چهارمین کرسی علمی ترویجی با عنوان" آسیب شناسی رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان؛ مطالعه موردی: منطقه مرنجاب" با دبیری دکتر احمد دانایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان و ارائه دکتر سید عبدالجابر قدرتیان مدیر گروه بازرگانی دانشگاه کاشان و باهمکاری مهندس عباس مسلمی نژاد فعال گردشگری به صورت حضوری و برخط در سالن سردار شهید سلیمانی دانشگاه کاشان برگزار شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در این نشست سهم ایران در تولید ناخالص ملی در حوزه گردشگری را بسیار ناچیز دانست و گفت:  ایران جزء 10 کشور برتر در حوزه پتانسیل‌های گردشگری است ولی سهم آن در تولید ناخالص ملی حدود 1 درصد است.
دکتر احمد دانائی نیا آسیب شناسی این موضوع را به کارشناسان و مسئولان مربوطه مورد تاکید قرار داد و افزود: رقابت پذیری در مباحث گردشگری و گردش‌پذیری باید روی چهار محور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: منطقه و کشوری که در حوزه گردشگری می خواهد ورود پیدا کند اول باید بدانند که به لحاظ توانمندسازی در زمینه بسترهای محیطی در چه موقعیتی قرار دارد.
رئیس میراث فرهنگی کاشان، اجرای سیاست‌های گردشگری را مهم دانست و افزود: در حوزه سیاست‌های گردشگری برای منطقه کاشان تعریف جامع و مشخصی نداریم و تعارض منافع در این موضوع وجود دارد.
وی شناسایی جاذبه های میراث روستایی را مورد تاکید قرار داد و اظهارکرد: زیرساخت های بالقوه در کاشان فراوان است اما به فعل رساندن این زیرساخت ها چالش اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر دانایی با بیان اینکه گردشگری موجب صلح جهانی و عامل تفاهم و وحدت ملت ها می شود، مدیریت منابع در حوزه گردشگری را لازم دانست و خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت‌های عظیم مدیریت منابع انسانی است که باید روی این منابع سرمایه گذاری کرد.
رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست با قدردانی از برگزار کنندگان کرسی‌های علمی ترویجی گفت: این اتاق فکرها با عناوین و موضوعات مختلف، موجب ساسیتگذاری و برنامه‌ریزی در عرصه های مختلف می شود.
دکتر عباس کتابی خاطر نشان کرد: ما نیاز داریم که راجع به موضوعات کارشناسی بحث کنیم و نو بیاندیشیم و از ظرفیت‌های حوزه گردشگری و ظرفیت های علمی این دانشگاه برای توسعه و رونق بحث گردشگری استفاده نماییم.
وی به استمرار این جلسات تاکید و اظهار امیدواری کرد: که این رویداد مهم مفید فایده نقطه شروعی برای توسعه بحث گردشگری منطقه باشد.
رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه دانشگاه باید در خدمت جامعه و مسئولیت اجتماعی خود را به مردم ایفا کند و همه چیزی مردمی شود افزود: توسعه منطقه کاشان مدیون مردم هست و اگر دستگاه های اجرایی بتوانند خودشان را به ناظر تبدیل کنید و عرصه را برای حضور مردم فراهم کنند توسعه بیشتری را در منطقه و کشور شاهد خواهیم بود.
دکتر قدرتیان هم در این نشست به ارائه گزارشی  در خصوص آسیب شناسی رقابت‌پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان اشاره کرد و گفت: پوشش گیاهی و متنوع، ریگ نوردی، شترسواری و شتردوانی و چاله سنبک ظرفیت‌های و پتانسیل‌های گردشگری منطقه کویر مرنجاب است که باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده شود.
وی آسیب شناسی و ارزیابی رقابت‌پذیری مقصد گردشگری منطقه مرنجاب و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای بهبود رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه مرنجاب را مورد تاکید قرار داد و افزود: رقابت پذیری به معنای توانایی و عملکرد یک شرکت، یک بخش اقتصادی یا یک کشور در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسهبا دیگر کشورها ، زیربخش ها و کشورهای حاضر در همان بازار است.
دکتر قدرتیان منابع طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی را دو عامل اصلی گردشگری عنوان کرد و اظهار داشت: شاخص های پدیده های طبیعی شگفت انگیز ، شرایط بهداشتی محیطی متناسب با انتظارات گردشگران، جذابیت مناظر تاریخی و باستانی و جذابیت معماری در قعله مرنجاب و عرضه و ارائه صنایع دستی و غذاهای متنوع محلی و غیره باید در نظر گرفته شود.
وی آمار گردشگران، حمایت دولت و سرمایه گذاری را از عوامل رقابت پذیری مقصد گردشگری برشمرد و افزود: ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده و همسو کننده سازمان های متعدد ذینفع ، مدیریت واحد برای هماهنگ‌سازی بخش ها با استقرار سازمانی منسجم ، مقتدر و فعال آشنا در گردشگری منطقه مرنجاب  را مورد تاکید قرار داد.
وی خاطر نشان کرد: طراحی سامانه جایزه گردشگری برای فعالان گردشگری به تفکیک هتل ها، رستوران ها، آزانس های گردشگری و تورلیدرها، ارزیابی سالیانه فعالان گردشگری و اعطای جایزه به فعالان ممتاز و نوآور برای فعالان گردشگری منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.
در این نشست  دکتر محسن شاطریان عضو هیات علمی گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه کاشان و محقق اکوتوریسم و دکتر رضا نوری شادمهانی نیز مدیر گروه باستان شناسی و مؤلف حوزه گردشگری به عنوان ناقد مطالب خود را بیان کردند.
 در این نشست معاون فرمانداری، رئیس شورای شهرستان آران و بیدگل و رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل و جمعی از دانشجویان و فعالان حوزه گردشگری شهرستان های کاشان و آران و بیدگل حضور داشتند.

کلید واژه ها: کرسی علمی ترویجی پیام تسلیت رییس دانشگاه کاشان گردشگری توسعه گردشگری میراث فرهنگی


( ۲ )

نظر شما :