پایان کاوش آموزشی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان در محوطه ایلخانی فیض‌آباد نوش‌آباد

۰۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۵۲ کد : ۲۰۳۹۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۳۹

کاوش آموزشی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان از ۱۹ خرداد در محوطه ایلخانی فیض آباد نوش آباد  به سرپرستی دکتر رضا نوری شادمهانی و همکاری دکتر محسن جاوری آغاز  و بعد از ۴۱ روز کاری در ۳۰ تیرماه سال جاری به پایان رسید.

 مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان گفت: کاوش یاد شده برای آموزش عملیات کاوش و مستندنگاری یافته های باستان شناختی به دانشجویان ورودی ۱۳۹۷ باستان شناسی انجام گرفت.

دکتر رضا نوری شادمهانی با بیان اینکه ترانشه ( محل کاوش) در ابعاد ۷.۵ × ۵ متر در شمال دیوار جنوبی ارگ این شهر تاریخی ایجاد شد و تا عمق ۳ متری از سطح زمین ادامه یافت، افزود: در فضاهای کاوش شده چندین سازه حرارتی کشف گردید که به احتمال بسیار در ارتباط با صنعت فلزکاری ساخته شده بودند. این موضوع را کشف یک بوته فلزکاری تایید می نماید.

وی خاطر نشان کرد: در کاوش امسال بعد از ۷ سال ممارست سکه خوانایی به دست آمد که روی آن نام ارغون( پادشاه معروف ایلخانی ) حک شده است. با استناد به این یافته ارزشمند؛ ایلخانی بودن این شهر ثابت می گردد.

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان افزود: از سوی دیگر از درون یکی از سازه های حرارتی قطعه کاشی از نوع زرین فام کشف گردید که احتمالا از بنایی  همچون مسجد جدا شده که کشف این بنای ارزشمند در کاوش های سال های آتی محتمل است.

در پایان از دانشجویان ورودی ۱۳۹۷؛ برخی کارمندان دلسوز و هیات رئیسه دانشگاه  که در مراحل پیش از کاوش؛ هنگام کاوش و پس از آن؛  همراه و یاور گروه باستان شناسی بودند سپاسگزاری می شود.  قطعا نتایج قابل توجه کاوش سال جاری؛  در اثر  همکاری و تعامل این عزیزان حاصل شده است.

کلید واژه ها: باستان شناسی دانشگاه کاشان محوطه تاریخی فیض آباد


( ۳ )

نظر شما :