اجرای مرحله سوم طرح بازنگری سیلک توسط گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان

۰۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۶ کد : ۲۰۴۹۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۹۴

مرحله سوم طرح بازنگری سیلک به سرپرستی دکتر جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملی ایران و دکتر جواد حسین ­زاده ساداتی، استاد گروه باستان­‌شناسی دانشگاه کاشان و مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک در تاریخ سوم شهریور ماه امسال آغاز شد.

دکتر حسین زاده هدف این فصل از کاوش در محوطۀ سیلک پژوهش و ساماندهی بخش مسکونی تپه جنوبی سیلک عنوان کرد و افزود:  تپه ­سیلک کاشان با قرار گرفتن در بافت شهری کاشان یکی از نقاط اصلی گردشگری منطقۀ فرهنگی کاشان بوده و از اینرو هر ساله میزبان چند ده هزار تن از گردشگران خارجی و داخلی است.

وی با بیان اینکه کاوش های باستان شناختی در این محوطه از سال 1312 شمسی آغاز شده و یافته های به دست آمده از آنها در موزه­‌های ملی ایران و موزه لوور فرانسه نگهداری می‌ شود، اظهار کرد: این آثار اهمیت پژوهشی بسیار زیادی برای گذشته ایران، بویژه مناطق مرکزی ایران دارد.

به گفته دکتر حسین­ زاده، یکی دیگر از اهداف مرحلۀ سوم طرح بازنگری سیلک در حوزه اجرایی، فراهم ­آمدن بستری برای گسترش سایت موزه در پایگاه سیلک و نمایش آثار این محوطه بر سر جای خود است تا از این طریق تماس بازدیدکنندگان و گردشگران با این محوطه تاریخی ملموس‌تر شده و امکان عرضه نتایج پژوهش ­ها در این محوطه به ­صورت گسترده ­تری فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: محوطه سیلک از دو تپه شمالی و جنوبی و چندین محدودۀ گورستانی تشکیل شده است. این محوطه آثاری از هزاره هفتم پیش از میلاد تا آغاز دوره هخامنشی (به­ جز عصر مفرغ) را در برداشته و از این رو یکی از مهمترین محوطه های باستانی کشور و حتی خاورمیانه است.

به ­گفته جبرئیل نوکنده، رییس کل موزۀ ملی ایران، تپه ­سیلک یک محوطه­ موزه است که با کاوش جدید در آن می ­توان علاوه بر پاسخگویی به ابهامات باستان­ شناسی ایران، یک محوطه ­موزه زنده و پویا پدید آورد. با توجه به ظرفیت‌ های کم­ نظیر این موزه، می­ توان با طراحی و ایجاد محتواهای مناسب، بسترهای تعاملی مناسبی برای مخاطبان فراهم آورد.

محوطة سیلک، با توجه به سابقه پژوهش در آن که توسط محققان نامی چون رومن گیرشمن و دکتر صادق ملک شهمیرزادی هدایت شده است، همواره ظرفیت این را دارد که پرسش‌های نو و هدفمندی را در ارتباط با تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در دشت کاشان و حتی کل منطقه مرکزی ایران مطرح کند. قطعا مطالعات میدانی و بویژه کاوش یکی از  راه­ های پاسخ­گویی به چنین پرسش‌ هایی است.

کلید واژه ها: سیلک دانشگاه کاشان گروه باستان شناسی


( ۵ )

نظر شما :