انتشار کتاب «طبیعت؛ معماری پایدار و معماری بیونیک» اثر دکتر بابک عالمی (عضو هیئت علمی دانشکده معماری و هنر)

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۸ کد : ۲۱۸۸۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۲۸

کتاب «طبیعت؛ معماری پایدار و معماری بیونیک» اثر تالیفی آقای دکتر بابک عالمی (عضو هیئت علمی دانشکده معماری و هنر) و آقای مرتضی  مجیدی منتشر شد.

این کتاب در 224 صفحه و با شماره فروست 692 توسط انتشارات دانشگاه کاشان منتشر شده است.
مدیر کتابخانه مرکزی، تأمین منابع علمی و انتشارات دانشگاه کاشان گفت: کتاب حاضر که بر مبنای اهمیت طبیعت و شکل‌گیری فرم معماری در ارتباط با آن نوشته شده است، ابتدا به موضوع آفرینش فرم در معماری و شاخصه‌های فرم خوب معماری پرداخته شده و ضمن بررسی طبیعت و نقش آن در اثر معماری، ارتباط فرم خوب با طبیعت مورد توجه قرار می‎گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در ادامه از میان نگرش‌های مختلف معماری که بر مبنای طبیعت شکل ‌گرفته‌اند، دو رویکرد معماری پایدار و معماری بیونیک مورد مطالعه قرار می‌گیرند و ضمن شناخت و بررسی وجوه هر یک، به ارتباط آن‌ها با طبیعت و نسبت آنها با یکدیگر پرداخته ‌می‌شود.

هدف این کتاب آشنایی فراگیران معماری با نقش و جایگاه طبیعت در ارتباط با معماری و شناخت دو رویکرد پایداری و بیونیک به عنوان دو مفهوم نو در زمینه‌ معماری است. در این رابطه ضمن معرفی شاخصه‌های این دو مفهوم، وجوه هریک نیز مورد اشاره قرار می‎گیرند و نسبت این دو با طبیعت و با یکدیگر مطالعه می‎شود. مطالب کتاب با توجه به مطالعه گسترده و بررسی آرای متخصصین و صاحب‌نظران و جمع‌بندی و مقایسه‌ی این آرا در بخش‌های مختلف کتاب نوشته ‌شده و سعی در بیان کلیات و جزئیات مفاهیم مطرح ‌شده دارد.
 این کتاب مشتمل بر 5 فصل است که در فصل نخست آن، آفرینش فرم مورد بررسی قرار گرفته است. تأثیر طبیعت بر آفرینش معماری (فصل دوم)، معماری پایدار (فصل سوم)، معماری بیونیک (فصل چهارم) و رابطه معماری پایدار و معماری بیونیک (فصل پنجم)، از دیگر مباحثی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. علاقمندان می‎توانند جهت خرید کتاب به سامانه انتشارات دانشگاه کاشان به آدرس https://pub.kashanu.ac.ir مراجعه فرمایند.

کلید واژه ها: انتشارات دانشگاه دانشگاه کاشان دانشکده معماری وهنر


نظر شما :