افتتاح خانه و موزه سفال به همت عضو هیات علمی دانشگاه کاشان

تعداد بازدید:۵۳۲۰

خانه سفال کاشان با نام ثبتی موسسه کاشان، خانه سفال ششم بهمن ماه جاری با حضور اعضای شورای شهر و شهرداری کاشان، هیات رییسه دانشگاه کاشان، فرماندار، رییس اداره ارشاد، پرو فسور سویم چیذر از ترکیه و سایر مسئولان و متولیان شهری افتتاح شد .

دکتر عباس اکبری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان اظهار داشت:  مرمت این  خانه با 400 متر مربع  زیر بنا در دو طبقه با سرمایه گذاری 10 میلیارد ریالی  طی یکسال بطول انجامید

وی  هدف از تاسیس خانه سفال را ترویج، گسترش و توسعه هنر سال از طریق آموزش، پژوهش و برگزاری نمایشگاه ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه این خانه در بافت قدیمی شهر قرار دارد، فضای  مرمت شده‌ی آن دارای بخش کارگاهی، نمایشگاهی و پژوهشی است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالقوه‌ای را برای سرامیک شهر داراست و به ویژه در حوزه‌ی گردشگری ظرفیت‌های خوبی برای فعالیت دارد خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین فعالیت های این خانه آموزش سفال و سرامیک از دوره های ابتدایی تا حرفه ای است که از آموزش نقش بر روی سفال، هنرهای کاربردی سرامیک وموزائیک تا دوره های تخصصی تر آن مانند آموزش مربی برای آموزشگاهها و فرهنگسراها خواهد بود. همچنین بازآموزی هنرمندان سفال گر و رشته های زیرمجموعه آن از دیگر برنامه های این خانه است.

اکبری اظهار کرد: این ضعف وجود داشت که با توجه به نام شهر کاشان که از کاشی برگرفته شده است، فقط با خانه‌های آن مواجهه هستیم و متأسفانه موزه‌ی سرامیک نداشتیم، در صورتی‌که در موزه‌های شهرهای دیگر، چندین قطعه از سفال کاشان و دیگر شهرهای به چشم می‌خورد در نتیجه اقدام به تأسیس این خانه سفال و موزه  کردیم.

دکتر عباس زراعت رییس دانشگاه کاشان سخنران بعدی این مراسم بود که به ضرورت توجه به هنر، و جود و زمینه‌های رشد آن در جامعه از جمله مصداق این خانه برای سفال کاشان اشاره کرد.

رییس دانشگاه کاشان  از هنر به عنوان گویاترین ابزار برای انتقال مفاهیم مختلف یاد کرد و افزود: جایی که به شیواترین، بلیغ ترین و هنرمندانه ترین نحو ممکن مفهومی ارائه می شود دیگر جایی برای عرضه نوع دیگری از ابراز نظر برای انتقال آن مفاهیم نیست.

 دکتر زراعت با اشاره به وجود دانشکده هنر و معماری دانشگاه کاشان یادآور شد: این مرکز یکی از امیدهای آینده ما برای نقش آفرینی در توسعه پایدار کاشان محسوب می شود.

وی اقدام و تمرکز بر روی برخی هنرها و صنایع با هدف احیا و تولید ثروت از آنها را مستلزم توجه به دو موضوع رقابت ناپذیری و جایگزین ناپذیری دانست و یادآور شد: سفال و سرامیک از جمله هنرهایی است که از قرون و اعصار گذشته مختص و ویژه کاشان بزرگ بوده و به عبارتی نه جایگزینی دارند و نه صنعت دیگری با آنها قابل رقابت است و بسیبار خرسندم که شخصیتی در تراز دکتر اکبری که امروز همه توان و سعی و انرژی خود را بر روی احیای هنر سفال و سرامیک ممترکز کرده از دانشگاه برخاسته اند.

رییس دانشگاه کاشان  همچنین از معاونت فرهنگی دانشگاه کاشان به عنوان حوزه‌یی متحول شده در دانشگاه نام برد و یادآور شد: این معاونت روی اهداف خاص و شاخصی تمرکز شده که از جمله می توان به تشکیل میز هنر و همچنین نقش آفرینی جدی و مؤثر در فرایندهای مهم فرهنگی شهر در این معاونت اشاره کرد.

مسعود لطفی به عنوان موسس این مرکز نیز در این مراسم  سخنانی از پروسه‌ی ایجاد این موسسه و اهداف آموزشی، پژوهشی و نمایشگاهی آن در سطح ملی و بین المللی ارائه کرد و بر ضروت مستند سازی با تو جه به مصداق کتاب کاشان خانه سفال که در این مراسم رونمایی شد تاکید کرد.

پروفسور سویم چیذر رییس مرکز تحقیقات سفال غرب آناتولی- نیز سخنانی درباره اهمیت آغاز به کار این مرکز جهت ارتقا هنر سفال در سطح ملی و بین المللی برای شهر کاشان بیان کرد.

حسین محلوجی رییس بنیاد فرهنگ کاشان  از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه خانه سفال بود که درباره تغییر کاربری مرمت خانه‌های تاریخی کاشان به مراکز فرهنگی در سال‌های اخیر از مهمانسرا و هتل  که نهضت آن از بیست سال پیش شروع شده است، مطالبی را ارائه نمود.

در این مراسم همچنین از کتاب ۴۸ صفحه‌ای سور " از ظرف تا ساز سفالی" که در بردارنده‌ی پروسه‌ی ساخت و پیدایش این ساز توسط عباس اکبری است و با حمایت موسسه کاشان خانه سفال منتشر شده، رونمایی شد.

مجموعه سور در بر دارنده آثاری است که روند تبدیل شدن ظروف سفالی که  آوای موسیقایی  تولید می‌کنند به سازی با قابلیت موسیقایی با نام سور را نشان می‌دهد. این روند پروسه‌ای ده ساله است از راهنمایی یک پایان نامه کارشناسی با نام آوای سفال که در ده سال پیش در دانشگاه کاشان دفاع شده و با نام کسانی که در این مسیر سهیم بوده‌اند ادامه دارد. عباس اکبری با ایجاد تغییراتی کاربردی و زیباشناسانه در ساخت ظروف سفالی آن‌ها را به سازهای کاربردی برای قطعات موسیقی با رویکرد تجسمی تبدیل کرده است. ایجاد فضای منفی در این سازها  ضمن امکان ارگونومی مناسب هنگام نوازندگی ضرورت داشتن طنین لازم و همچنین نت‌های مورد نیاز را در این قطعات اجرایی با این ساز فراهم کرده است.


( ۶ )

نظر شما :