استاد بزرگ فرش کاشان و مدرس گروه فرش دانشگاه کاشان آخرین رچ قالی زندگی را بافت و به دیار باقی شتافت

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۹ کد : ۹۷۹۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۴۶۵
استاد بزرگ فرش کاشان و مدرس گروه فرش دانشگاه کاشان  آخرین رچ قالی زندگی را بافت و به دیار باقی شتافت

استاد سید امیرحسین افسری طراح، نقاش و استاد مسلم بافندگی فرش کاشان در سال ۱۳۱۴ در محله سرپله کاشان در خانواده­ای هنرمند به دنیا آمد. او کوچک ترین فرزند خانواده افسری­ها بود و از همان دوران کودکی تحت تاثیر آثار مادرش فرخ لقا و برادرانش که همگی در رشته فرش و طراحی آن فعالیت می کردند، بافندگی و طراحی فرش را آغاز کرد.

وی با تکیه بر ذکاوت هنری خود به عالی ترین درجات هنری و فنی این رشته دست یافت. استاد افسری در جوانی به قدری در قلم زنی برای فرش مهارت داشت که افراد متخصص هم نمی توانستند تفاوتی میان قلم او و میرزانصرالله نقاش­زاده بیابند. وی در مسائل تکنیکی بافت مهارت کامل داشته تا جایی که در سال های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ از طرف وزیر صنایع وقت، به عنوان استاد مسلم قالی بافی کشور شناخته شده و پروژه بازبافی فرش پازیریک از جانب دولت وقت به او سپرده شد و به عنوان هدیه به سران کشورهای مختلف تقدیم شد.

 از نمونه آثار تابلوفرش­های او با مضامین ابوعلی سینا و فردوسی است که در موزه های ابوعلی سینا و توس نگهداری می شود. او در مینیاتور قلمی توانا و صاحب سبک داشت، در رنگ بندی آثارش دارای سبکی متمایز، نو و منحصر به فرد بود که در تاریخ فرش­بافی ایران بی سابقه است. وی دارای روشهای نوین و فرمولاسیون­های جدیدی در رنگ آمیزی پشم برای فرش بود که ویژه بازبافی آثار موزه­ایست و کهنه نما نامیده می­ شود.

حیرت انگیزترین آثار او اتودهای فراوان برای فرش­های دستباف است که ترکیبی از نگاره­ های هخامنشی و سبک سنتی کاشان را نشان می­دهد این آثار سرشار از تخیل و عناصر سوررئال هستند که در ترکیب­های جدید و غافلگیر کننده ارائه شده­ اند. فضاسازی این آثار به گونه­ ای است که گویی سبک قاجاریه در فرش کاشان یکسره با آثار ساسانی و هخامنشی پیوند خورده است. استاد در طول عمر پربرکت خود مفتخر به کسب جوایز و نشان­های معتبر و بزرگی گردید.

نام تجاری و هنری خاندان افسریِ کاشان بخش بزرگی از تابلوفرش بافی و قالیچه‌های نفیس سفارشی کاشان را در انحصار دارد و نامی معتبر در جهان به شمار می‌اید. دلیل ظهور این برند تجاری، طراحی ویژه و منحصر به فرد، تلاش و خلاقیت خاندان افسری و در پی آن تقاضای غربی‌ها می‌باشد. تنها شاگردی که یارای پیگیری و اجرای طرح­هایی هم پایه استاد را داشت تنها پسر ایشان مرحوم استاد دکتر سید مسعود افسری معمار و هیات علمی دانشگاه کاشان بود که در سال ۱۳۸۲ در اثر سانحه رانندگی جان سپرد.

استاد بعد از طی دوران بیماری در صبحگاه روز شنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 


( ۱۰ )

نظر شما :