رونمایی از لوح ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف کاشان در دانشگاه کاشان

۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۰:۰۲
تعداد بازدید:۱۷۱۵
رونمایی از لوح ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف کاشان در دانشگاه کاشان

 

لوح ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف کاشان همزمان با اختتامیه دوازدهمین المپیاد فرش دستباف کشور با حضور رییس مرکز ملی فرش و رئس صنعت معدن و تجارت استان اصفهان فرماندار کاشان و جمعی از مسئولان در دانشگاه کاشان رونمایی شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در این مراسم گفت:  با توجه به اینکه فرش ایران مورد دست اندازی و مورد رقبا دیگر کشورها قرار گرفته  ثبت جهانی فرش  نقش حفظ ف حراست و بازدارندگی در مقابل رقبا  را ایجاد می کند.

دکتر حمید کارگر با بیان اینکه  فرش در 47 منطقه جغرافیایی به ثبت ملی رسیده است  افزود: فرش دستباف 29 مورد به ثبت جهانی رسیده است که فرش کاشان یکی از موارد است که امروز شاهد رونمایی از این رویداد مهم هستیم.

وی از فرش دستبافت ایران به عنوان هنر و صنعت قدیمی و میراث ماندگار ایران نام برد و گفت: این صنعت همیشه در صدر بوده و امروز با وجود همه افت وخیزها و دشواری هایی که در فرایند تولید و تجارت وجود دارد در صدر کالاهای بازارهای جهانی قرار دارد.

رییس دانشگاه کاشان هم در این مراسم برگزاری المپیاد فرش و رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف در دانشگاه کاشان را به عنوان رویدادی مهم در این دانشگاه عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست های اصلی دانشگاه کاشان در برنامه راهبردی  جامعه محور کردن دانشگاه است.

دکتر عباس زراعت فرش، باستان شناسی، انرژی، کویر، اسانس و گیاهان دارویی را از پتانسیل های شهر کاشان نام برد و اظهار داشت: باید دانشجویان با استفاده از این پتانسیل ها و قابلیت های موجود دانشگاه با تحقیق و پژوهش بهره کافی ببرند.

وی قرار گرفتن دانشگاه کاشان در ردیف 10 دانشگاه برتر کشور،کسب رتبه نخست نانو این دانشگاه ،رتبه نخست در بهره وری پژوهشی و رتبه برتر آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه را از افتخارات اخیر این دانشگاه بیان کرد و افزود: دانشگاه کاشان همچنین 60 فعالیت بین المللی طی دو سال گذشته تاکنون داشته است.

وی از تاسیس شعبه آی سی تی پی در این دانشگاه خبر داد و افزود: به زودی آزمایشگاه بین المللی باستان شناسی هم در این دانشگاه راه اندازی می شود.

دکتر زراعت پیوند دانشگاه با جامعه را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: با ارتباط هرچه بیشتر با دانشگاه می توان در راستای رفع نیازهای جامعه گام برداشت.

فرماندار کاشان هم در این نشست کاشان را مهد فرش دانست و افزود: ما در کاشان همه مواهب و مجموعه‌های فرش ازجمله تاریخ کهن فرش، آموزش فرش، رشته فرش، انجمن‌های علمی، پژوهشکده فرش راداریم که همه و همه دست‌به‌دست هم داده است تا کاشان به‌عنوان یکی از کانونی‌ترین نقاط ایران در حوزه فرش بدرخشد.

حمید رضا مومنیان، کاشان شهر فاخر و بلندآوازه‌ای است که در کنار نام ایران در دنیا شناخته‌شده است و بسیاری از اوج‌های تاریخ درخشان ایران از کاشان برخاستند.

وی برگزاری دوازدهمین المپیاد فرش دستباف کشور در دانشگاه کاشان در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی از ۲۰ استان کشور را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: این رویداد سرآغاز توجه بیشتری به فرش دستباف است که نیازمند پشتوانه علمی برای بازار فروش می‌باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان هم در این مراسم از میزبانی دانشگاه کاشان در برگزاری دوازدهمین المپیاد فرش دستباف قدردانی کرد و گفت: در این المپیاد 155 دانش آموز و دانشجو از 20 استان کشور شرکت کردند.

اسرافیل احمدیه حفظ و احیاء فرش دستباف را وظیفه همگان دانست و افزود: با توجه به قدمت فرش ایران بایستی بیش از این توجه و کار شود تا توانمندی ایران را در این عرصه ارتقاء بخشیم.

وی به 280 هزار بافنده در استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 106 انجمن فرش نیز در استان اصفهان وجود دارد که برای حفظ و احیاء و توسعه این صنعت در تلاش هستند.