رونمایی از بازتولید گلیم تمام ابریشم به شیوه ی صفویه استاد قشقایی در نمایشگاه بین المللی فرش

۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۷:۵۷
تعداد بازدید:۱۲۶۴

رونمایی از بازتولید گلیم تمام ابریشم به شیوه ی صفویه استاد قشقایی در نمایشگاه بین المللی فرش

رونمایی از بازتولید گلیم تمام ابریشم به شیوه ی صفویه استاد قشقایی در نمایشگاه بین المللی فرش

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی فرش دستباف تهران از بازتولید گلیم تمام ابریشم به شیوه ی صفویه کاری از استاد قشقایی در غرفه گروه فرش دانشگاه کاشان رونمایی شد.

استاد فتحعلی قشقایی با اشاره به اینکه گلیم از دست بافته های شناخته شده در جهان می باشد که در بیشتر فرهنگ ها و تمدنهای بشری رایج می باشد اظهار داشت: نام گلیم همیشه یادآور جوامع عشایری است و آنچه به ذهن ما می آید دست بافته ای پشمینه با نقوشی هندسی و ساده که در مقابل فرش شهری که بسیار پیچیده و منظم و با محاسبات بسیار دقیق است مقایسه می گردد.

وی افزود: در دوره صفویه گلیم نیز مانند همه هنرهای شهری که مورد توجه شاهان صفوی قرار می گیرند و با توجه و امکانات ویژه ی آنها تحول زیاد می یابند.

استاد قشقایی با بیان اینکه گلیم از معدود هنرهای غیر شهری است که مقبول شاهان بوده و به دلیل وارد شدن در کارگاه های شاهی متحول می گردد خاطر نشان کرد: این تحول شامل مواد اولیه، تکنیک، طرح و کاربرد می باشد.

عضو هیات علمی گروه فرش دانشگاه کاشان افزود: در دوره ی صفویه مراکزی مانند تبریز، اصفهان، کاشان، یزد مهمترین کانون های نساجی ایران آن زمان هست که باعث رونق عظیم هنر نساجی و قالی بافی ایران می باشند.

 وی با اشاره به اینکه در این مراکز یکی از فاخرترین محصول کاربردی تولید شده جهت دربار، گلیم می باشد،اظهار کرد: این گلیم ها همان بافته های کهنی است که در طول ادوار تاریخ ایران و جهان به عنوان تن پوش و روانداز و درمواردی نیز زیرانداز بکار برده می شده است.

استاد قشقایی با اشاره به اینکه با طی شدن زمان این هنر رو به فراموشی نهاد طوری که به نظر می رسد پس از دوره صفویه دیگر بافته نشده و فراموش شده است خاطر نشان کرد: در حال حاضر کمتر از بیست تخته از این نمونه ها در جهان از این دوره در مجموعه های جهان باقی است.

استاد قشقایی در خصوص هدف از بازتولید این اثر گفت: به عنوان یک پژوهش گر و هنرمند فعال در این زمینه، علاقه مند بودم تا این روش بافت گلیم را روزی احیا نموده و نمونه هایی از آن را نیز تولید کنم که این مهم اتفاق افتاد.

به گفته وی، پایان نامه  دانشجویی با این موضوع داشتم که پس از پژوهش وشناخت کافی در نهایت منجربه تولید یک نمونه از این گلیم ها شد.

وی خاطر نشان کرد: گلیم مذکور از مجموعه ی موزه منسوجات واشنگتن در آمریکا است و منسوب به کاشان، پس از آماده نمودن مقدمات تولید آموزش نیروی متخصص و طراحی و رنگرزی و دیگر کارها، تولید ازسال 1391 شروع و تا پایان سال 1395ادامه و بافتش به اتمام رسید.

استاد قشقایی از مشخصات طرح این گلیم را لچک و ترنج با نقش سیمرغ و اژدها دارای قاب های کتیبه بدون نوشته و نقوش ختایی و حیوانی ذکر کرد و گفت: جنس گلیم تمام ابریشم  با هفت رنگ و در عرض 150 و طول250 سانتیمتر است.

عضو هیات علمی گروه فرش دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: این گلیم پس از نمونه ی اصلی که در موزه منسوجات واشتنگتن در امریکا نگهداری می شود دومین نمونه بافته شده درجهان است.