نقشه های فرش دستباف مرحوم محمد حسن فرشچی به پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان اهداء شد

۲۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۲:۵۱
تعداد بازدید:۱۶۰۱

نقشه های فرش دستباف مرحوم محمد حسن فرشچی به پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان اهداء شد

نقشه های فرش دستباف مرحوم محمد حسن فرشچی به پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان اهداء شد

رییس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان گفت: خاندان فرشچی کاشانی بخش اعظمی از نقشه های فرش دستباف ارزشمند مرحوم محمد حسن فرشچی و پسران را به پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان اهداء نمودند.

دکتر اکبری افزود: پیرو رساله  مقطع کارشناسی خانم مینو کفیل دانش آموخته رشته فرش که با راهنمایی استاد قشقایی فر و با موضوع تولیدات فرش دستباف در کارخانجات محمد حسن فرشچی کاشانی و پسران انجام گرفت و با حمایت های صورت گرفته از طرف دکتر حمیدرضا فرشچی کاشانی عضو هیات علمی گروه معماری و با مساعدت و همراهی آقای علیرضا فرشچی کاشانی که هردو از نوادگان مرحوم محمد حسن فرشچی کاشانی می باشند، بخش مهمی از نقشه های فرش قدیمی این خاندان جهت انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی به پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان اهدا شد.

وی خاطر نشان کرد: قرار است این نقشه های ارزشمند که قدمتی بالغ بر یکصد سال دارند و زبان گویای بخش مهمی از هنر و تاریخ فرش دستباف کاشان می باشند بعد از انجام امور مرمت و آماده سازی طی نمایشگاهی به معرض دید علاقه مندان گذاشته شود.

حاج محمد حسن فرشچی کاشانی متولد سال 1254 خورشیدی در کاشان و یکی از پایه گذاران صنعت فرش دستباف کاشان در قرن اخیر است.

 مرحوم فرشچی برای تولیدات فرش دستباف خود نشان تجاری اختصاصی به ثبت رسانید و با تهیه شناسنامه برای فرش های تولیدی خود برای اولین بار در تاریخ فرش دستباف کاشان و ایران، تاثیری ماندگار بر این هنر صناعی گذاشت.

وی پس از یک عمر تلاش در راه اعتلای صنعت فرش دستباف کاشان در سال 1344 به رحمت ایزدی پیوست و فرزندانش تا سال های اخیر شیوه ایشان در تولید فرش دستباف کاشان را ادامه دادند.